Keskustatunneli

Tyypillinen argumentti keskustatunnelin puolesta on, että keskustatunneli vähentää autoliikennettä keskustassa ja sitä kautta parantaa kevyen liikenteen asemaa, kun läpiajoliikenne poistuu katuverkosta. Tämän väitteen esitti esimerkiksi tänään Helsinki-päivänä Mtv3:n uutisissa kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja Harry Bogomoloff (kok).

Nähdäkseni argumentti ei päde, eli keskustatunneli ei vähennä liikennettä katuverkossa. Hahmotan keskustatunneliin liittyvän liikennesuunnittelullisen ongelman matemaattisesti.

Kitchen Funnel

Ongelman voi kuvata suppilon ja pallomeren avulla. Suppilo kuvastakoon Helsingin kantakaupungin katuverkon rajallista välityskykyä. Suppilon läpi valuvat pallomeren pallot kuvastakoon autoliikennettä keskustassa. Samasta rajallisesta kapasiteetista kilpailevat tällä hetkellä sekä läpiajoliikenne lännen ja idän välillä, sekä muu autoliikenne, esimerkiksi kaupungin sisäinen liikenne.

Olkoon pallomeressä keltaisia ja punaisia palloja. Keltaiset pallot vastatkoon läpiajoliikennettä ja punaiset kaikkea muuta keskustan autoliikennettä. Oletetaan edelleen, että rakennetaan keskustatunneli. Oletetaan optimistisesti, että sen seurauksena aivan kaikki läpiajoliikenne idän ja lännen välillä poistuu kantakaupungista. Kuvitellaan se siten, että suppiloon valuvasta pallomerestä poistetaan keltaiset pallot.

Mitä nyt tapahtuu? Suppilosta valuu nyt pelkästään punaisia palloja (kaikki muu liikenne) edelleen suppilon täyden välityskyvyn mukaisesti. Mitä keskustan ruuhkille siis tapahtuu? Ei mitään: autoliikenne tai ruuhkat kantakaupungissa eivät vähene, sillä muu autoliikenne valtaa katuverkosta vapautuneen lisäkapasiteetin välittömästi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *