Talvipyöräily on turvallista

Bild

Tietotekniikan popularisoija Petteri Järvinen kirjoitti blogissaan ”Kirjaimellisesti kylmiä faktoja” talvipyöräilystä: ”Suomi ei sittenkään ole osa Keski-Eurooppaa, jossa voi pyöräillä töihin vuoden ympäri.”

Kokemuksesta tiedän, että Suomessa voi mainiosti pyöräillä ympäri vuoden olettaen että seuraavat kolme seikkaa ovat kunnossa:

  • kevyen liikenteen väylien talvikunnossapito (eli lumen auraus)
  • maastorenkailla varustettu polkupyörä (nastat eduksi)
  • vaatetus (3-kerrosvaatetus, rukkaset, huppu, päänsuoja, ja tietenkin kypärä)

Järvinen paljastaa bloginsa kommenttiosiossa lisää asenteistaan: ”luulen, että laajamittainen talvipyöräily johtaisi niin moniin onnettomuuksiin että saldo kansantaloudelle olisi negatiivinen.”

Liikenne- ja viestintäministeriön talvipyöräilyä Helsingissä ja Oulussa kartoittanut tutkimus todistaa päinvastaista. Tutkimuksen mukaan talvella pyöräilijöille sattuu itse asiassa suhteessa vähemmän onnettomuuksia kuin kesäisin: Helsingissä talvikuukausien (marraskuu–maaliskuu) aikana pyöräilyn osuus oli 8 % koko vuoden määrästä. Tuona aikana vastaavasti onnettomuuksia tapahtui 6 % kaikista pyöräilijöiden onnettomuuksista vuodenaikana. Oulussa tarkkaa kausivaihtelua ei tutkimuksen aikaan ollut saatavilla, mutta arvioiden mukaan talvikuukausina pyöräilyn määrä oli 28 % koko vuoden määrästä. Onnettomuuksia sattui pyöräilijöille talviaikana 23 %

Kesän suurempi onnettomuusriski selittyy tutkimuksen mukaan suuremmilla nopeuksilla, ja lisäksi talvipyöräilijät lienevät keskimäärin kesäpyöräilijöitä paremmin varustautuneita.

Haastankin Petterin ja muut näppäimistön ääressä ja auton ratissa viihtyvät varustautumaan asianmukaisesti ja hyppäämään pyörän selkään myös talvella. Se on helppoa ja turvallista hyötyliikuntaa.

Talvipyöräilyä