Messuille omalla autolla?

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnalla paraikaa käsiteltävänä oleva kaavamuutos kaavoittaisi Messukeskukselle huikeat 3500 parkkipaikkaa.

Yksityisautoilua suosimalla kaupunkisuunnittelulautakunta on kaikessa hiljaisuudessa vierittämässä asukkaiden niskaan messujen liikennehaitat: liikennekaaoksen, päästöt, melun, ja lapsivihamielisyyden. Miksi messuille pitäisi tulla omalla autolla? Tuskin koko Helsingissä on paikkaa, joka olisi paremmin tavoitettavissa niin linja-autolla, raitiovaunulla, junalla kuin polkupyörälläkin, kuin logistisessa solmukohdassa sijaitseva Messukeskus.

Ankeiden parkkihallien kaavoittamisen sijaan messujärjestäjät on velvoitettava kantamaan vastuunsa tapahtumien liikennejärjestelyistä. Messujen tulisi subventoida HKL:lle ylimääräisiä juna- ja raitiovaunuvuoroja. Amsterdamissa on messuihin rekisteröitynyt saanut käyttöönsä ilmaisen joukkoliikennelipun.

Lisäksi Messukeskus ja Pasilan asema tulisi yhdistää katetulla jalankulkuyhteydellä.

Turistit vapaamatkustajina liikuntapaikoilla

Julkaistu HS:ssä 4.1.2009

Helsingin kaupungin ylläpitämien liikuntapaikkojen, kuten uimastadion ja kisahalli, tarkoitus on tarjota kohtuuhintaista liikkumista helsinkiläisille.

Olisiko poliittisesti mahdoton ratkaisu alkaa periä ulkomaalaisilta ja ulkopaikkakuntalaisilta korkeampaa hintaa liikuntapaikkojen käytöstä? Toimisiko hinnoittelumalli, jossa turistit maksaisivat markkinahinnat uimahalleista, ja helsinkiläiset maksaisivat nykyisen tasoiset hinnat? Helsinkiläisyys olisi todennettavissa henkilökortilla, samoin kuin alennusryhmät nykyisinkin todentavat oikeutuksen alennukseen.

Lisätuloilla voitaisiin kustantaa esimerkiksi uimastadionin huikean kallis ja energiatehoton syyslämmitys – jos hanke ylipäätään on pakko toteuttaa. On väärin maksattaa turistien kylpyläpalvelut helsinkiläisillä veronmaksajilla.