Etätyö ratkaisee liikenteen päästöongelman

Lähetetty Helsingin Sanomille 23.6.2008, julkaistu pari päivää myöhemmin

Koska Suomessa tieliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin 90 prosenttia, selvästi parhaat CO2-päästöpienennykset saadaan autoilun päästöjä vähentämällä. Keinoja autoilun päästöjen vähentämiseen on keskusteluissa haettu mm. polttoaineverotuksesta, ruuhkamaksuista tai ilmaisesta joukkoliikenteestä, mutta yksikään näistä keinoista ei vähennä liikkumisen tarvetta. Suuri osa toimistotyöstä voitaisiin tänä päivänä sähköpostin ja matkapuhelimien ansiosta hoitaa etätyönä.

On mielipuolista, että sadat tuhannet suomalaiset matkustavat jonoissa joka päivä kymmeniä kilometrejä konttoreihin vaikka samat työt saisi tehtyä ympäristöystävällisesti kotoa käsin.

Hiemankin kalenteria järjestellen useimmat toimistotyöläiset voisivat työskennellä ainakin yhden työpäivän viikosta etänä. Jo tämä vähentäisi kyseisen henkilön työmatkoista aiheutuvia päästöjä 20 prosenttia.

Nykyään suomalainen järjestelmä on kuitenkin hullunkurinen: matkustelusta jopa palkitaan päivärahojen, kilometrikorvausten ja autoetujen muodossa! On aika alkaa palkita niitä, jotka liikkuvat vähemmän. Etätyötä tekeville tulisi esimerkiksi tarjota veronalennuksia.

Etätyö on myös työnantajan etu. Jokainen etätyötä vakavissaan kokeillut tietää miten kodin rauhassa on helpompi keskittyä ja päivän aikana saa aikaan monin kerroin enemmän kuin konttorin hälinässä. Siksikin muinaisia kellokortti- ja työaikakäytäntöjä tulisi nykyaikaistaa.